Wahai anakku yang tercinta,
Sayugianya bagi seseorang yang
menjalan jalan akhiran itu bahawa ada baginya seorang guru yang mursyid lagi
pandai mendidik supaya guru itu dapat menghilangkan daripadanya akan
perangai-perangai yang jahat itu dengan terbiahnya. Lalu guru ini menggantikan
peragai yang jahat tadi dengan akhlak yang mulia.
Dan dalam proses tarbiyah ini,
kerja seorang guru tidak ubahnya seperti kerja seorang petani yang sentiasa
membuang duri dan mencabut rumput yang tumbuh dicelah-celah tanamannya. Maka
dengan itu tanamannya akan hidup segar dan akan menghasilkan hasil yang
sempurna, Maka sayugia bagi murid yang berjalan ke negeri akhirat itu ada
seorang guru yang mentad’dibkannya (mengajarkan adab baginya) dan menunjukkan
kepadanya jalan Allah Ta’ala, kerana Allah Ta’a telah mengutus segala rasulnya
apabila para rasul ini telah meninggalkan dunia sudah pasti Allah Ta’ala akan
menjadikan bagi mereka akan “khulafa” atau pengganti yang meneruskan tugas
mereka untuk memberikan bimbingan ke jalan Allah Ta’ala.
Dan sifat-sifat seorang guru
mursyid yang layak mengganti Rasulullah sollahu alaihi wasallam itu ialah
bahawa ia seorang yang benar-benar alim, tetapi bukan semua orang yang alim
layak menjadi pengganti kepada Rasulullah sollahu alaihi wasallam.
Dan sekarang akan aku sebutkan
sifat-sifat guru yang mursyid secara ringkas, supaya jangan mudah seseorang itu
mengaku bahawa dirinya adalah seorang guru yang mursyid.
Sifat-sifat itu ialah :
Pertama : Seorang guru yang berpaling daripada mencintai
dunia dan mencintai pangkat.
Kedua : Beliau telah berguru dengan gurunya yang mursyid
yang banyak mengetahui tentang segala halnya dan guru yang mursyid itu, juga
telah berguru dengan seorang guru yang mursyid sebelunya, begitulah seterusnya
wujud salasilah guru yang mursyid ini sehingga sampai keapda penghulu sekalian
rasul, Nabi Muhammad sollahu alaihi wasallam.
Ketiga : Beliau ailah seorang guru yang benar-benar telah
berjaya dalam mendidik dirinya dengan menyedikitkan makan, sedikit
bercakap-cakap, sedikit tidur dan banyak bersembahyang, banyak bersedekah dan
juga banyak berpuasa.
Keempat : Beliau dengan sebab berguru dengan gurunya yang
mursyid tadi, telah mampu menjadikan akhlak yang mulia sebagai cara hidupnya
seperti sabar, sembahyang, syukur, tawakkal, yakin, qana’ah (merasa cukup
dengan yang ada) tenang jiwa, penyantun, tawadhu’, banyak ilmu, benar, malu,
menyempurnakan janji, tenang pendirian, tenang pembawaan, berhati-hati dalam
segala urusan dan sebagainya.
Dan apabila guru itu telah
bersifat dengan sifat-sifat yang mulia ini maka sebenarnya ia adalah “nur”
daripada “Anwar” Nabi sollahu alaihi wasallam, yang layak untuk diikuti. Tetapi
kewujudan guru yang mempunyai sifat-sifat ini sangat jarang sekali, lebih sukar
wujudnya daripada al Kibrit al Ahmad{(belereng yang merah) Satu perumpamaan
bagi sesuatu yang sangat langka yakni sangat sukar wujudnya}
Maka sesiapa yang telah
mendapat habuan baik, lalu ia bertermu dengan Syeikh yang mursyid ini dan pihak
Syeikh pula bersedia untuk membimbingnya, maka hendaklah ia benar-benar menjaga
adab-adab terhadapnya, sama ada yang zahir atau adab yang batin.
ADAPUN ADAB-ADAB YANG ZAHIR ITU
IAITU :
Pertama : Bahawa ia jangan sama sekali bertengkar dengannya
dan jangan pula suka berhujjah melawannya pada apa jua masalah, walaupun kia
mengetahui salahnya (pada zahir)
Kedua : Jangan ia sbersegera meletakkan kain sejadah di
hadapannya, kecuali pada waktu hendak menunaikan sembahyang dan apabila ia
telah selesai sembahyang maka hendaklah ia segera mengangkatnya.
Ketiga : Jangan ia memperbanyak sembahyang sunat di
hadapnnya.
Keempat : Hendaklah ia mengamalkan apa-apa yang disuruh
oleh syeikhnya dengan kadar kemampuannya.
ADAPUN ADAB-ADAB YANG BATIN
PULA IAITU
Pertama : Segala sesuatu yang ia dengar daripada syeikhnya
dan telah diterimanya apda zahir maka jangan sekali-kali ia mengingkarinya pada
batinnya, jangan pada perbuatan dan jangan pula pada perkataan, supaya ia
terselamat daripada tanda orang yang munafik dan seandainya ia tidak dapat
berbuat demikian maka sebaiknya ia tinggalkan sahaja gurunya itu, sehingga
sampai suatu masa yang ia akan menyamakan batin dengan zahirnya.
Kedua : Hendaklah ia menjauhi dariapda bersahabat dengan
orang yang jahat supaya ia dapat mengosongkan lembaran hatinya daripada segala
perhubungan dan pengaruh syaitan jin dan juga syaitan manusia. Maka dengan itu akan
suci hatinya daripada kekotoran syaitan. Dan walau bagaimanapun ia mesti
memilih kefakiran daripada kekayaan.
No comments:
Post a Comment