Thursday, July 10, 2014

Nasihat Ke 14 Wasiat Imam As Syibli Rahimullahu Ta'ala

Adalah dihikayatkan bahawa Imam As Syibli rahimahullahu ta'ala telah berkhidmat kepada empat ratus orang guru, Dan beliau juga berkata : Aku telah membaca empat ribu buah hadis, Kemudian aku pilih daripada bilangan itu sebuah hadis yang benar-benar aku amalkan dan aku tinggalkan yang lain daripadanya. Kerana aku telah memperhatikan hadis yang aku pilih ini dan aku telah mendapati di dalamnya ada keselamatanku dan kesejahteraanku dan telah terkandung di dalamnya segala ilmu awwalin (ilmu orang yang dahulu) dan ilmul akhirin (ilmu segala orang yang kemudian) maka aku merasa cukup dengan berpegang teguh dengannya. Hadis itu ialah sebuah hadis yang pernah diwasiatkan oleh Rasulullah sollahu alaihi wasallam kepada salah seorang daripada sahabatnya, Hadis itu berbunyi :

اِعمل لدُنياك بقَدرِ مُقامِك فيها, واعملْ لآخِرَتِك بقدرِ بقَائِكَ يها, واعملْ للهِ بقدرِ حاجَتِك إليه, واعملْ للنَّارِ بقدر صَبْرِكَ عليها
Ertinya : Bekerjalah untuk duniamu sekadar mana engkau akan tinggal di dalamnya. Dan beramallah untuk akhiratmu sekadar mana engkau akan berada di sana. Dan beramalah kerana Allah sekadar mana engkau berhajat kepadanya. Dan buatlah sebarang amalan yang akan memasukkan engkau ke dalam api neraka sekadar mana engkau sabar menahan seksaannya.

Wahai anakku yang tercinta,
Apabila engkau mengetahu hadis ini, maka sebenarnya engkau tidak perlu lagi kepada ilmu yang banyak.

No comments: